Wednesday, June 9, 2010

Kereta rosak-Musibah tak terduga



Kali ini kerata Waja KBU 1075 ini menghadapi musibah yang tak terduga. Entah macam mana, air boleh menerobos masuk ke dalam enjin dan bercampur dengan minyak enjin. Hal ini bermula dengan tandatanya yang bermain dalam fikiranku ketika merasakan gegeran dalam kereta saat duduk di dalammnya dengan keadaan enjin dihidupkan. Ditambah pula dengan asap yang keluar dari lubang ekzos bercampur dengan renjisan air. Air yang kuisi dalam tangki radiator pada malamnya kudapi surut sebelah paginya. 
Hal ini membuatkan aku mengirimkan keretaku ke Eon Services, Sandakan.

Mekaniknya merumuskan bahawa air dari radiator telah memasuki ruang enjin disebabkan air kering dan enjin menjadi panas. 


Aku pulangkan kepada kebijaksanaan mekanik. Beberapa barang yang dinyatakan perlu diganti. Head Gasket dan thermostat disamping perlu membuat potongan block bergantung kepada kemungkinan kebengkokan yang terjadi. Syukurlah kebengkokannya tidak melibatkan selinder piston. Kalau tidak parah juga apabila perlu memperluaskan selinder dan menukar piston baru. 


Ada ketidakrataan pada head engine yang perlu digosok agar menjadi rata.



Thermostat


Head gasket

Ketika aku menjengok ke EON Services untuk melihat perkembangan keretaku, mekanik memaklumkan bahawa adalah elok kalau timing belt ditukar. Aku katakan meter kereta baru kira-kira 65000 km. Biasanya 100000 baru orang tukar. Walau bagaimanapun aku berfikir elok juga aku tukar awal lalu aku singgah di Kung Ming, bandar Kim Fong bertanyakan harga timing belt. Taukehnya mengatakan harganya adalah RM85.00. Aku masih berfikir apakah perlu aku menukarkannya.


Inilah kali pertama kertaku mengalami kerosakan major sejak aku membelinya pada penghujung tahun 2005. Semoga hikmah di sebalik akan aku mengerti dan mensyukurinya nanti.


No comments: