Monday, September 9, 2019

Pulau Socotra-Pulau Aneh di Laut Arab


Sembang-sembang dengan kekawan, sambil main-main google maps, kami meninjau sebuah pulau di laut Arab. AKu membuat andaian bahawa pulau itu adalah pulau dajal yang mana sahabat nabi Tamim Ad-dari terdampar dan bertemu dengan makhluk Jassas di pantainya. Jassas menunjukkan gua tempat dajal dirantai.

Apakah mungkin pulau Socotra adalah pulau tersebut?

Itu cuma andaian kosong. Tiada kajian terperinci. kalaupun pulau itu pulau Dajal, di mana guanya?



Pada 7 juta tahun dahulu, ketika pembentukan benua masih lagi aktif, sebahagian kecil tanah benua Afrika terpisah sehingga membentuk sebuah gugusan-gugusan pulau iaitu Socotra yang terdiri dari 4 buah pulau yang mana lokasinya berada di tengah Laut Arab. Kordinasi gugusan lebih tepat adalah 240 kilometer dari timur Tanduk Afrika dan 30 kilometer dari selatan Semenanjung Arab.

Antara 4 buah pulau gugusan Socotra, Pulau Socotra yang saiznya 95% dari gugusan kepulauan itu (3,796 kilometer persegi) mempunyai kisah yang menarik untuk diceritakan. Pulau Socotra ditemui sejak kurun ke pertama Masihi. Marco Polo pernah mencatatkan mengenai pulau tersebut dalam penjelajahan mengelilingi dunia.

Kemudian pada tahun 1511, Pulau Socotra dikuasai oleh kesultanan Mahra. Pada 30 November 1967, akhirnya Pulau Socotra milik negara Republik Yaman dengan populasi seramai 50,000 orang. Kerana terpinggirnya pulau itu dari tanah besar seperti Afrika dan Semenanjung Arab, pulau itu digelar sebagai “Kawasan paling aneh di Bumi” atau “The most alien-looking place on Earth” sehingga mendapat pengiktirafan dari UNESCO pada Julai 2008.

Pulau ini mempunyai flora dan fauna yang tiada ditempat yang lain. Pun begitu kerajaan Yaman yang menguasainya tidak berhasrat menjadikannya sebagai pulau pelancongan.



Pokok Naga

Pokok Timun Raksasa


No comments: